Noordzeewind, Egmond aan Zee
Vattenfall/Martijn Ooms

Vattenfall verkoopt aandeel NoordzeeWind, het eerste Nederlandse windpark op zee

Na een succesvolle samenwerking van ruim twintig jaar om het eerste windpark op zee te bouwen en exploiteren, neemt Shell het aandeel over van Vattenfall in het offshore windpark Egmond aan Zee. Daarmee wordt Shell 100% eigenaar van NoordzeeWind C.V. dat het park beheert.

Kasper Simonsen, hoofd Asset Management: “Vattenfall wil fossielvrij leven binnen één generatie mogelijk maken. Om dat doel te bereiken wordt fors geïnvesteerd in wind, zon en opslag, waarmee we het aanbod van energie steeds verder verduurzamen. De lessen die we hebben geleerd van het eerste Nederlandse offshore windpark kunnen we toepassen bij de bouw van Hollandse Kust Zuid en andere toekomstige offshore windparken. De verkoop stelt Vattenfall in staat zich nog meer te focussen op de ontwikkeling van onze nieuwe projecten.”

Hessel de Jong, algemeen directeur offshore wind Europa bij Shell: “Wind op zee speelt een belangrijke rol in de energietransitie. We hebben al veel geleerd van de bouw van dit eerste Nederlandse windpark op zee en ik ben verheugd dat we op deze wijze onze bijdrage aan de energietransitie blijven leveren. En met het offshore windpark Egmond aan Zee kunnen we bovendien waardevolle ervaring opdoen voor het opereren van een offshore windpark in een dynamische energiemarkt.”

Foto: Martijn Ooms

Bekijk ook

Vattenfall/BMS

140 Windmolens met rotordiameter van 200 meter voor Windpark Hollandse Kust Zuid

Vattenfall en Siemens Gamesa werken samen aan de ontwikkeling van 140 nieuwe 11 MW Siemens Gamesa-windturbines voor offshore Windpark Hollandse Kust Zuid.

[Missing text '/newslistpagetemplate/NewsItemPage' for 'Dutch']
Vattenfall/Jes Larsen

Air Liquide is eerste afnemer van groene elektriciteit windpark op zee Hollandse Kust Zuid

Vattenfall heeft met Air Liquide het eerste stroomcontract afgesloten voor Hollandse Kust Zuid. Het bedrijf zal voor zijn activiteiten in Nederland 15 jaar lang 100 GWh per jaar aan her...

[Missing text '/newslistpagetemplate/NewsItemPage' for 'Dutch']
Vattenfall/Jimmy Eriksson

Vattenfall Foundation start kennisgedreven vrijwilligerswerk door samenwerking met Impact Matters

De samenwerking met Impact Matters biedt medewerkers van Vattenfall de mogelijkheid om met hun expertise ook buiten het dagelijkse werk om hun maatschappelijke betrokkenheid te vergroten.

Lees het hele artikel